Uzyskiwanie suszu z warzyw i owoców

Owoce i warzywa są doskonałym źródłem najcenniejszych składników pokarmowych oraz najbardziej potrzebnych witamin. Jednak nie wszystkie z nich nadają się do spożycia przez cały rok. Bardzo dobrym sposobem na ich przechowywanie jest suszenie.

Owoce i warzywa do suszenia

Najpopularniejsze owoce, które można poddać suszeniu to na przykład jabłka, śliwki, gruszki, winogrona rodzynkowe, morele, żurawina czy banany. Suszeniu poddać można także cytrusy w plastrach, na przykład cytryny czy pomarańcze. Jednak takie owoce nadają się głównie do celów dekoracyjnych, na przykład w celu przyozdobienia deserów czy różnych okazjonalnych wieńców lub stroików świątecznych.

Natomiast popularne suszone warzywa to między innymi marchew, seler, por, korzeń pietruszki, cebula, buraki, pomidory oraz fasolka szparagowa. Do suszenia nie nadają się natomiast owoce i warzywa o dużej zawartości wody, na przykład ogórki czy wiśnie. Bardzo trudno jest jej się pozbyć, a uzyskanego suszu nie będzie zbyt wiele.

Przygotowywanie suszu

Zazwyczaj suszone warzywa i owoce przygotowuje się razem ze skórką. Jeżeli jednak jest ona zbyt gruba, może przedłużać cały proces. Warzywa kroić należy zetrzeć na tarce lub pokroić w niezbyt grube plastry. Małe owoce suszyć można w całości, natomiast większe w połówkach. Można je również pokroić i przygotować w ten sposób czipsy.

Owoce i warzywa powinno się przed suszeniem poddać blanszowaniu, czyli krótkiej obróbce termicznej. W ten sposób zachować można naturalny koloryt suszu oraz zabić wszystkie ewentualne bakterie. Odpowiednio przygotowane owoce lub warzywa należy zanurzyć we wrzątku na kilka minut, po czym odcedzić i pojedynczymi warstwami ułożyć do ususzenia ostudzone porcje.

Przechowywanie suszu

Przygotowanie suszonych warzyw i owoców to jednak nie wszystko. Kiedy susz jest już gotowy, należy go włożyć do szczelnych pojemników. Pozwoli to na zabezpieczenie suszonych warzyw i owoców, na przykład przed działaniem wilgoci. Pojemniki najlepiej przechowywać w ciemnym i suchym miejscu. Ich zawartość należy wykorzystać w ciągu kilku miesięcy. Dłuższe przechowywanie sprawi, że susz straci wartości odżywcze i smak.

Suszone warzywa i owoce są bardzo smaczne, a przy tym wartościowe. Marchewkowe czipsy czy suszone śliwki to bardzo zdrowe przekąski.
Kompot z owoców ususzonych samodzielnie jest znakomity w smaku i bardzo aromatyczny, a zupa z własnych jarzyn posiada dużo więcej składników odżywczych i witamin, niż błyskawiczne dania dostępne w marketach czy barach szybkiej obsługi.

Artykuł powstał we współpracy ze Spółką Suszarniczą Ogrodnik S.A.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *